lørdag 17. april 2010

Om jeg fikk leve ett liv til

Fant et nydelig lite dikt i ett reklamehefte jeg fikk i går! Det er skrevet av Nadine Stair, 85 år, og det var virkelig til ettertanke. Håper jeg ikke kommer i trøbbel for å reprodusere uten å ha spurt om lov først... Det var bare så innmari fint at jeg ville dele det ASAP!

Om jeg fikk leve ett liv til

Om jeg fikk leve ett liv til -
Da skulle jeg gjøre flere feil neste gang.

Jeg skulle koble av mer, og være mykere.
Jeg skulle være dummere enn jeg har vært på denne reisen.

Jeg skulle ta saker og ting mindre alvorlig.
Jeg skulle våge å ta flere sjanser,
bestige fler fjell og svømme i flere sjøer.
Jeg skulle spise mer is og færre poteter.

Jeg kunne kanskje ha flere virkelige bekymringer,
men jeg skulle ha færre innbilte.

Du forstår... jeg er sånt menneske
som lever forsiktig
Og sunt time etter time, dag etter dag.

Å, visst har jeg hatt mine fine stunder, om jeg
fikk gjøre det om igjen skulle jeg forsøke å bare ha
stunder. Den ene stunden etter den andre
- istedenfor å leve så mange år i forveien.

Jeg er en sånn person som aldri går noen steder
uten termometer, varmtvannsflaske, regnkappe
eller fallskjerm.

Om jeg fikk leve en gang til,
skullle jeg pakket mindre i vesken.

Om jeg fikk leve en gang til skulle jeg begynne
å gå barføtt tidligere om våren
- og fortsette med det lengre inn i høsten.

Jeg skulle danse mer, kjøre mer karusell,
- og jeg skulle plukke flere tusenfryd

Takk, Nadine Stair!

2 kommentarer:

T sa...

Det er så fint! Mamma har det hengende på kjøleskapet hjemme.

"Om jeg fikk leve en gang til skulle jeg begynne å gå barføtt tidligere om våren
- og fortsette med det lengre inn i høsten." - Kanskje på høy tid å ta av seg skoene da? ;)

Cathie sa...

Ja det er det jo. Hadde det ikke vært for at det plutselig SNØDDE så skulle jeg gjort det! Hva da, bitter???