lørdag 1. mars 2008

Perfekt Lørdag!

Våren er virkelig på full vei hit til Amsterdam! Det er nydelig. Men det er også lett å la seg lure av bilder som dette: Det blåser nemlig noe hinsides!! Sånn at trær ramler over...
Og i løpet av dagen skifter det, og på kvelden pleier det å regne... Men vinden er ikke kald, så temperaturen er det ikke noe særlig å klage på - i hvert fall så lenge sola er oppe.
I dag satt jeg ute på en trapp i tre kvarter og ventet på at en kafé skulle åpne (jeg trodde den åpnet 12, men det var visst 1...). Jeg skulle møte ei venninne der, men hun hadde fått migrene anfall og sovnet, og jeg fikk ikke tak i henne. Så jeg bare satt der! Men det var ordentlig fint. Kikke på folkene, la vinden ruske meg (og da mener jeg ruske skikkelig!) i håret og nyte sola og livet. Jeg er virkelig glad for å være her!
Venninna mi, Franziska fra Tyskland, ble bedre og møtte meg på en kafé ca. 5 minutter med sykkel fra der jeg bor. For øvrig en temmelig herlig kafé! Jeg er på leting etter en å bli stamkunde på, og dette er absolutt et alternativ. Full av sjarm, god musikk og veldig vennlig betjening (og tidenes eplekake!!!!)
Bare sjekk ut denne lampa? Personlighet eller hva?
Videre tok vi turen til det offentlige biblioteket. Der har de et piano og et tilhørende skilt som sier noe sånt som: hvis du kan spille er du hjertelig velkommen til å underholde oss! Jeg har ikke spilt på over en måned, og klødde i fingrene!! Det var helt fantastisk :) Pianoet hadde en nydelig lyd, og det var bare å glemme tid og sted.
Vi besøkte også takterassen til biblioteket, som hadde en temmelig ålreit utsikt over byen.
På vei hjem fikk jeg endelig se noen som flyttet inn! Fordi husene og trappene er så smale, må de transportere møbler på utsiden. Til dette har de en krok på toppen hvor de kan henge på et hjul med et tau, og det hele går lekende lett! Vips, så var sofaen oppe.
Det som også er ganske stilig, er at noen av husene heller svakt forover, slik at møbler, pianoer etc ikke skal dunke borti vinduer i det de hales oppover (eller nedover).
Vel, det har vært en innholdsrik og deilig lørdag! Rett og slett perfekt; passe avslappa, og masse masse nye inntrykk.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Piano! Genialt at de bare har et "kom og spill piano" på det offentlig bibliotekt..

Hvilken kafè er det forresten du snakker om? Jeg driver også å og leter etter en stamkafè i området, men har ikke helt funnet det jeg ser etter ennå.

Og når passer det for deg å gå på cafè med den Nederlandske piken og snakke om atriklene? (onsdag, kanskje?)

Ha en kjempefin sønadag :)

Anonym sa...

Ja, og så glemte jeg å si en ting:
Vi syklet forbi deg igår, langs Amstel, du syklet inn Herengracht? Vi ropte etter deg, men du hadde vist ikke tid til å snakke med oss ;P (Lille Amsterdam;)

Anonym sa...

Hej där.! Saker man hittar från Facebook... Hade roligt på onsdagen, skulle ha varit intressant att snacka lite mer om saker. =) Du vet jag verkligen helt trodde den Party-Seal (oink) historien först, det händer int så oft att någon går mer overboard med sina historier än jag... x) (swe -> eng nu) By judging the posture of your fingers on that piano it seems that you´ve played some before. =] We visited the library the other day and I thought how splendid it'd be to play in a place like that but I didn't even bother go close enough to see the sign... <:I and dunno if I'd actually had the guts to play anything. Though normally I just might. <=) But hey, trävligt att träffas och sånt, it'd be nice to see you at msngr osw..! -Visa från Finland, visasmese(at)hotmail.com