tirsdag 13. oktober 2009

Potetmos/ Mashed potatoes

Kjære mennesker:
Jeg ber dere herved om å revurdere den hjemmelagete potetmosen som en jevnlig middagsgjest! Det er faktisk ikke så mye jobb som du skal ha det til, det å lage den fra bunnen av.

Here it goes:

Skrell potetene
Del de i biter på størrelse med et stearinlys
Kok de i ca. 10 minutter (til de er skikkelig myke)
Mos de med en dæsj smør eller olivenolje (ca. 1spiseskje til 3 poteter), salt, pepper og litt muskat, og melk; start med ca. en halv dl melk, og spe på litt og litt til mosen har den konsistensen du liker (lite melk gir tørr stappe, passe melk gir deilig fløyelsmyk stappe og for mye melk gir suppe - Simpel logikk)

Det er seriøst enkelt.

PS: Jeg anbefaler å kjøpe en potetmoser; den koster under 50-lappen og er uhyre praktisk. Det går an å bruke en gaffel, men jeg synes akkurat det er litt styrete rett og slett....


English version
People!!! I beg you to rediscovered the simplicity and joy of homemade mashed potatoes! "Ah, it's such a drag" you might try to argue. I will in the following argue against it:

You peel the potatoes
Cut them in pieces of about 2x2x1 cm
Boil them for about 10 minuets
Mash them adding a tablespoon of butter (or oliveoil), salt, pepper and nutmeg, and the preferred amount of milk.

It's seriously easy.

1 kommentar:

T sa...

Potetmos er egentlig kjempegodt. Men jeg forbinder det (som jo er ditt poeng) med masse styr.

Men jeg får prøve en dag - og ta tiden - så hypotesen kan bli avkreftet :P